YOGA

Yoga is een levenswijze afkomstig uit het gebied waar India ligt. De echte Yoga bestaat uit het zogenoemde achtvoudige pad waarvan de “Asanas” (de Yogahoudingen) één onderdeel is. Dit gedeelte van de yoga is wat wij in de Westerse wereld het meeste beoefenen en yoga noemen. In de loop der jaren zijn er verschillende yogavormen ontstaan waarbij in alle vormen het verbinden van lichaam en geest door bewustwording van de ademhaling en de bewegingen centraal staan.  

De lessen zijn gevarieerd, maar bestaan om te beginnen altijd uit een moment van stilte om even terug te komen bij jezelf. Daarna volg je –  afhankelijk van de vorm die je kiest –  een reeks van verschillende yogahoudingen. Aan het einde van de les sluiten we af met een moment van ontspanning. Hiermee geef je je body en mind de kans te laten landen wat er in beweging is gebracht. Zo kun je een nieuwe balans vinden in je lichaam en bewust ervaren wat de houdingen je brengen en wordt je je bewust van de rust en stilte die in jezelf aanwezig zijn. 

Waarom Yoga?  

  • ​Ontspanning 
  • Betere lichaamshouding 
  • Meer flexibiliteit en bewegingsvrijheid 
  • Verbetering van de conditie van de spieren 
  • Verbetering van de conditie van de botten en gewrichten 
  • Klachten verminderen van stress, depressies, slapeloosheid  
  • Meer vitaliteit en “lekkerder in je vel zitten” 

Wat neem ik mee?  

Wij hebben matjes, dekentjes, meditatiekussens en hulpblokken, maar stimuleren het gebruik van een eigen matje en eventueel dekentje voor de ontspanning. Zorg dat je gemakkelijk zittende kleding aan doet naar de les en eet niet (veel) vlak voor de les.
 

Yin Yoga 

Yin Yoga is een yogavorm met een rustig karakter waarbij je de houdingen langer vasthoudt.  Het is vooral gericht op het versterken en het versoepelen van pezen, bindweefsel en gewrichten. De houdingen worden hoofdzakelijk zittend of liggend uitgevoerd. Yin Yoga kun je het beste met “koude” spieren volgen. De spieren zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij de bindweefsels en gewrichten komt. Yin Yoga is fijn doordat je even niet intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Het langer aanhouden van de houdingen kan ongemakkelijk aan gaan voelen wat je uit daagt niet alleen je lichaam te ontspannen maar ook je mind! 

Waarom Yin Yoga? 

  • Lage intensiviteit 
  • 60 minuten 
  • Ontspanning 
  • Kan helpen bij klachten in gewrichten, rug, schouders en heupen 
  • Mooie aanvulling op actieve beweging zoals powerYoga, hardlopen en fitness 

Extra meenemen: 

  • Warm vest 
  • Sokken 

 

 

Hatha Yoga 

Hatha Yoga is een rustige vorm van yoga. De intensiviteit van de les ligt lager dan bij een andere yoga-les zodat we de tijd hebben bewust te ervaren wat er in het lichaam gebeurt en aanwezig is. Hatha Yoga is een heerlijke manier om tijd voor jezelf te nemen en even alles los te laten en de rust en stilte in jezelf op te zoeken.  Vooral het proces van bewust worden van het lichaam is de grote meerwaarde van Hatha Yoga.  

Waarom Hatha Yoga? 

  • Toegankelijk 
  • 60 minuten 
  • Bewustwording van het lichaam 
  • Matige intensiviteit

 

Flow Yoga 

Flow Yoga is een vorm van yoga waarbij kracht en beweging de hoofdrol spelen. Door  vloeiende bewegingen aan elkaar te koppelen en de adem bewust mee te nemen worden de spieren versterkt en tegelijkertijd opgerekt. We koppelen de bewegingen aan de ademhaling. Hierdoor blijf je met je aandacht bij je lichaam. Je wordt je daardoor meer bewust van de manier waarop je beweegt en wat er in je lichaam gebeurt tijdens die beweging.  

Waarom Flow Yoga? 

  • Matige tot hoge intensiviteit 
  • 60 minuten
  • Ontspanning door beweging 
  • Bewustwording van het lichaam door ademhaling te koppelen aan beweging 

 

Power Yoga 

Power Yoga is een dynamische vorm van yoga waarbij de houdingen elkaar vloeiend afwisselen. Power staat voor kracht, in dit geval je levenskracht. Power Yoga is een yang vorm waarbij kracht en beweging de hoofdrol spelen. Het opbouwen van een krachtig lichaam door de houdingen in beweging uit te voeren. Je adem neemt je mee in de bewegingen en zijn leidraad voor de mate van spanning en ontspanning tijdens het uitvoeren van de houdingen. Je maakt je bewust van de fysieke inspanning en invloed daarvan op je adem. Door dit op elkaar af te stemmen breng je jezelf naar ontspanning. 
 
Waarom Power Yoga? 

  • Hoge intensiviteit 
  • 75 minuten 
  • Ontspanning door inspanning  
  • Verbetert je statische kracht en houding