Het verhaal van de Savasana

Savasana, letterlijk vertaald uit het Sanskriet betekent dit de lijkhouding. Volgens de Hatha Yoga Pradipika (één van de oudste yogageschriften): “in de volle lengte op de rug op de grond liggen zoals een lijk wordt Savasana genoemd. Dit doet de door de andere asana’s veroorzaakte moeheid verdwijnen en het bevordert de stilte van de geest.”

In Savasana leg je jezelf eerst goed neer ( zodat je lichaam je niet meer stoort) en zoek je daarna bewegingloosheid. Spanningen worden losgelaten. Je geest wordt kalm en alert tegelijk…helder.

Spirituele betekenis
“Lijkhouding” een term die een beetje afschrikt. Laten we eens verder ingaan op wat men hier bedoelt.
De beoefening die men hier doet is niet enkel om een moment uit te rusten maar heeft ook een diepere betekenis. Vanuit de traditie is het een oefening om ons bewust te zijn van onze eigen sterfelijkheid. De gedachte is dat dit je inspireert om na te denken over hoe je je leven invult. Wat zijn je dromen, hoe wil je in het leven staan, wat wil je betekenen. Als je een stapje verder gaat zou je dus kunnen stellen dat wanneer je kunt accepteren dat je sterft, je jezelf juist overgeeft aan het leven. Je gaat inzien wat relevant is, wat ertoe doet.

Zoals je misschien weet betekent ‘yoga’ eenheid. Het verenigen van lichaam en geest. De grootste barrière voor het bereiken van eenheid is ons ego. Het ego scheidt ons als het ware van het geheel. (Met het ego op zich is niets mis, een mens heeft een goed ontwikkeld ego nodig om zichzelf gestalte te geven in het leven. Maar daar gaan we in dit verhaal niet verder op in).

Savasana staat hier voor het einde van onze beperkte zin van ‘ik’ en het gevoel van verbinding en eenheid met alles. Zo symboliseert de houding van Savasana de dood van het ego en de belofte van het ontwaken van een groter bewustzijn.

Hoe ontvouwt een yogales zich
Eigenlijk ben je vanaf het begin van de les jezelf al aan het voorbereiden op het ervaren van Savasana. Een goede opbouw in de Hatha yogales zorgt ervoor dat de energie optimaal door je lichaam gaat stromen.

In elke houding zoek je naar de juiste balans tussen spanning en ontspanning. In een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen ervaren we zo de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. De adem is de dragende kracht van elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling, vanuit deze verstilling beoefenen we op het einde van de les Savasana. Zo wordt een yogales een complete ervaring, de aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Wat is ontspannen?
Ontspannen begint bij het voelen en accepteren van de spanning die er op dat moment is. Op lichamelijk niveau zou je kunnen zeggen dat ontspanning het toelaten van de zwaartekracht is. In iedere beweging, in elke houding ben je bezig met het trotseren en ervaren van de zwaartekracht. Bijvoorbeeld als je je arm wilt optillen moet je de zwaartekracht overwinnen. Als je de arm ontspant valt deze weer naar de grond.

In rugligging kan je volledig loslaten (eventueel met de nodige ondersteuning van kussens en bolsters). Er kan niets meer vallen, alles is al beneden.
Als je genuanceerder gaat voelen merk je dat naarmate je langer ligt je toch nog meer gaat toegeven, alsof je wat in de vloer zakt.
Op geestelijk niveau zou je ontspanning kunnen definiëren als het loslaten van de buitenwereld, het loslaten van het waakbewustzijn. Dit terugtrekken van de zintuigen wordt in de yogatraditie ‘Pratyahara’ genoemd. Je ervaart dingen nog met je zintuigen maar je gaat er niet meer in mee, het leidt je niet af.

Je lichaam rust, alsof het in een diepe slaap is. In deze toestand neem je wat meer afstand. De houding van een ‘toeschouwer’, van slechts getuige zijn (wat we ook willen aanspreken bij meditatie) wordt wakker. We ervaren eenheid.

Wil jij de Savasana uitvoeren? Klik hier. 

Vanessa De Vijver – Gestels 
http://yogasati.nl/