Het verhaal van de Yoga Nidra

Januari, de tijd van goede voornemens, iedereen heeft het erover. Op social media en in de bladen kom je er niet omheen. We weten allemaal dat het een hele klus is om ze ook werkelijk tot een goed einde te brengen. Ik heb het er nog eens op nagelezen en algauw 90 % van de goede voornemens sneuvelt voor het nieuwe jaar een maand oud is. Hebben jullie dat nou ook? Ik hoor het je al zeggen: ‘Dit jaar ga ik eindelijk eens…’ In een van de uitspraken van “Loesje” vond ik een mooie: ‘Ik recycle gewoon mijn goede voornemens van vorig jaar.’ Zo dus…

Hoe zou je dat nu anders kunnen aanpakken? De yogatraditie kent een bijzondere techniek, het beoefenen van de Yoga Nidra.

Nidra betekent ‘slaap’, dus wordt Yoga Nidra vertaald als ‘de slaap van de yogi’s’. Bij het beoefenen van Yoga Nidra ‘pendelen’ lichaam en geest heen en weer tussen ontspanning en halfslaap. Terwijl het lichaam op deze bijzondere wijze in slaaptoestand is, blijft het innerlijk bewustzijn helder wakker. Dat leidt ertoe dat je tijdens de oefening lichamelijke en geestelijke spanningen los kunt laten en blokkades kunt doorbreken. Bij Yoga Nidra gaat het om een systematische ontspanning van alle lagen van het zijn op fysiek, mentaal en emotioneel niveau.

En hoe zat dat dan met die goede voornemens hoor ik je denken.

Als de ontspanning in Yoga Nidra plaatsvind is de ontvankelijkheid van de geest groter. Door de specifieke instructies tijdens de ontspanningsoefening is de onbewuste geest heel ontvankelijk voor (zelf) suggestie.

Je formuleert op het begin en op het einde van de ontspanningsoefening een zogenaamde ‘Sankalpa’. Een Sankalpa is een ‘besluit’ of ‘intentie, in de vorm aan van een korte verklaring die wordt ingeprent in het onderbewustzijn. Voor en na de Yoga Nidra oefening is er een moment gewijd aan de Sankalpa.

Het besluit dat je maakt aan het begin van de oefening is als het scheppen van een zaadje, tijdens de beoefening van Yoga Nidra plant je het in het bed van de geest. Het herhalen van het besluit aan het einde van Yoga Nidra is alsof je het water geeft.

Een Sankalpa helpt je om ‘iets te bereiken’ in je leven’ en om contact te maken met wie je werkelijk bent. Het kan een bijzonder effect op jezelf en je leven hebben als je regelmatig dezelfde intentie plaatst. Tijdens Yoga Nidra voel en luister je wat er in je opkomt als je gevraagd wordt een Sankalpa te kiezen. Deze korte en duidelijke zin herhaal je drie keer in gedachten, met volledige overtuiging en gevoel. Verander je sankalpa tijdens Yoga Nidra niet.

Je kiest je Sankalpa:

  1. in de tegenwoordige tijd
  2. positief (je laat woorden als ‘niet’ of ‘geen’ weg)
  3. eenvoudig en kort

Voorbeelden van een Sankalpa:
*Ik leef blij en gemakkelijk
*Ik volg mijn intuïtie
*Ik rust in stilte
*Ik voel me rijk
*Ik kies voor gezonde en voedende voeding
*Mijn gevoel en verstand werken samen
*Ik heb een gezond lichaam en een gezonde geest

Door de ontspannen staat waarin je verkeert maak je contact met het onderbewuste en kan het positieve besluit op een diepere laag doorwerken. Het is belangrijk je Sankalpa ook weer los te laten. Het zal onbewust door werken en uiteindelijk zal je beslissingen maken die in overeenstemming zijn met jouw diepere wens en/of levensdoel.

Tips tijdens Yoga Nidra
*Zorg dat je comfortabel en gemakkelijk ligt. Heb je (snel) last van je onderrug? Leg dan een kussen in de knieholtes. Een ondersteuning voor het hoofd als je nek hol trekt. Je kin dient lager te liggen dan het voorhoofd.
*Tijdens Yoga Nidra lig je zo stil mogelijk.
Maar merk je dat je tijdens Yoga Nidra beter van houding kunt wisselen? Doe dit dan met aandacht en in een rustige beweging. Blijf goed voor jezelf zorgen!
*Omdat je een tijdje ligt kun je het kouder krijgen. Maak gebruik van een deken.
*Het kan vóórkomen dat je in slaap valt.
Neem je voor en zeg in gedachten tegen jezelf dat je wakker zult blijft.
Val je toch in slaap, dan is dat voor nu waarschijnlijk nodig. Blijf zacht en mild naar jezelf. Ook in diep ontspannen toestand neem je ‘waar’. Je kunt op het moment van waarnemen dat je even ‘weg bent geweest’ rustig weer aansluiten en verder gaan met Yoga Nidra.

Waar ligt de oorsprong Yoga Nidra?
Swami Satyananda Saraswati van de Bihar School of Yoga heeft Yoga Nidra ontwikkeld door oefeningen uit de oude tantratradities te vermengen met de ontdekking die hij zelf deed, dat hij in een soort sluimerslaap kon raken waarin hij de mantra’s en gebeden die hij niet bewust beluisterde tóch leerde. Hij had namelijk tijdens zijn scholing tot monnik werkzaamheden in de vroege uren, terwijl de andere monniken in gebed waren. Vaak viel hij half in slaap. Zo ontdekte hij dat hij gebeden en mantra’s kende die hij zich niet bewust had aangeleerd. Hij moest ze onbewust hebben opgepikt tijdens zijn werkzaamheden … terwijl hij half sliep!

Er blijkt een stadium tussen slapen en waken in te zitten waarin je niet bewust wakker bent, maar ook niet helemaal slaapt. In deze staat is je onderbewuste geest ontvankelijk voor het oppikken van informatie. En hierdoor kun je als het ware “slapend leren” door informatie in je onderbewuste te “programmeren”.

Stel jezelf open, neem een ontvankelijke houding aan
Laat vooral je verwachtingen los en volg. Volg de stem met gevoel en aandacht. De rondgang door het lichaam, de adem, de visualisatie, blijf alles volgen met je aandacht en observeer wat er gebeurt….
De positieve resultaten van Yoga Nidra kunnen al heel snel door de dag heen ervaren worden: er ontstaat een gevoel van ontspannen tevredenheid.

IK wens je het allerbeste voor het nieuwe jaar en dat je je diepste wensen mag realiseren!
Wil jij de Yoga Nidra uitvoeren? Klik hier

Vanessa De Vijver – Gestels 
http://yogasati.nl/