Mentale veerkracht en COVID-19

Mentale veerkracht en COVID-19

Er wordt veel aandacht besteed aan vitaliteit en het belang daarvan zeker nu ten tijde van de COVID-19 pandemie. Lichaamsbeweging/ sporten en voeding zijn essentiële pijlers voor vitaliteit. Ook mentale veerkracht is belangrijk maar hoe zorg je daarvoor nu in Corona tijd?

Enkele tips:

  • Probeer zoveel mogelijk je dagelijks ritme vast te houden. Sta op je gewone tijd op, eet op vaste momenten en ga op tijd slapen.
  • Besteed aandacht aan verantwoorde (natuurlijke) voeding. Haal verse groenten en fruit,  zorg voor variatie en bereid je maaltijden zo veel mogelijk zelf. De verleiding is groot om vanuit een gevoel van onbehagen te kiezen voor zoetigheid e.d. Hoewel dit misschien onmiddellijke bevrediging geeft, heeft het een negatief effect op je stemming en zelfbeeld als dit een langdurige of terugkerend patroon is. Kun je nog wat hulp gebruiken bij een gezond voedingsschema? Raadpleeg dan mijn collega’s van Bodyline!
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging! Hoewel we zoveel mogelijk vanuit huis moeten werken en thuis zijn, is het niet de bedoeling dat we “thuis gaan zitten”. Wissel je werkzaamheden af met een wandeling (conform maatregelen!) of fietstocht. Frisse buitenlucht is goed om je hoofd wat leger te maken. Bovendien moet je in deze winterperiode proberen voldoende daglicht op te doen. Daarnaast kun je ook nog allerlei work-outs online volgen van mijn creatieve en sportieve collega’s van Bodyline.
  • Als je thuis moet werken probeer er dan voor te zorgen dat je een “werkplek” creëert die (enigszins) gescheiden is van je leefruimte. Maak goede afspraken over wie waar en wanneer werkt en hoe je de zorg voor de kinderen verdeelt. Zorg ook voor een ruimte in huis waar je je terug kunt trekken voor “me-time”. Iedereen in huis heeft zo nu en dan behoefte aan “me-time”, zowel ouders als kinderen. Gun elkaar dat moment.
  • Blijf in contact met je familie, vrienden, collega’s, buren, kennissen en anderen die je dierbaar zijn. Hoewel face to face contact nu maar zeer beperkt mogelijk is, zijn er tal van digitale middelen die je wel kunt gebruiken: whatsapp, (beeld)bellen, mailen enz. Zoek hierbij naar een manier die voor jou werkt en prettig is.
  • De stroom aan informatie over COVID-19 is enorm. Probeer de tijd die je besteedt aan het nieuws te beperken en richt je op betrouwbare bronnen. Zorg dat de informatie behapbaar is voor je zodat je je niet onnodig ongerust en angstig gaat voelen. Als je merkt dat je er toch gespannen van wordt, praat er dan over met je partner of met een vriend of vriendin.
  • De situatie waarin we nu leven is voor iedereen een uitdaging. Probeer elkaar te helpen en te steunen. Wees vriendelijk en aardig. Je helpt anderen enorm door je hulp aan te bieden en het kan jou een goed gevoel geven dat je werkelijk iets kunt betekenen voor de ander.
  • Focus op dat wat wel kan! Maak het gezellig en aangenaam in huis: steek een kaarsje aan, dek de tafel mooi, zet muziek op, doe een spelletje, lees een boek, daag jezelf uit met een nieuwe creatieve hobby, maak een puzzel, mediteer, geniet van je gezin en van de kleine dingen die het leven waardevol maken.

Blijf gezond!

Femke van Hoove
https://www.vanhoove.nl/
info@vanhoove.nl